måndag 2 februari 2009

Krav är tydligen alltid fel

Folkpartiet vill förbjuda undervisning på modersmål. Mp vill "gå motsatt väg, och ge barn och ungdomar som kommer till Sverige rätt till undervisning på sitt eget språk i matematik och engelska."

Undervisning på modersmålet leder endast till att eleverna lär sig sämre svenska, då de klarar sig med sitt modersmål. Om de inte övar matte på svenska torde det ju rimligen leda till att de är sämre på att förstå matte uttryckt på svenska liksom jag är sämre på matte uttryckt på engelska än svenska.
Och varifrån skall alla pengar tas som bekostar lärare och småklasser för elever med undervisning på modersmål? Visst verkar det "snällt" och "gott" att ge undervisning på elevernas modersmål men det man inte fattar är att de resurserna kommer att tas från andra elever till ingen nytta.
Sedan kommer den egentliga frågan: "Integrationen"
Är det inte uppenbart att det skall undervisas på svenska i svenska skolor? På vilket sätt påskyndar modersmålsundervisning "integrationen"? Gör som Karl-Oskar och Kristina, lär barnen det nya landets språk så fort som möjligt. Annat vore ju idioti, om det inte är etniska enklaver vi vill fylla Sverige med, vilket är det som händer nu.

I min mening är undersökningen som säger att flerspråkighet ger högre studieprestationer aningen missvisande. För de som är duktiga på sitt hemspråk i skolan, är ju förmodligen duktiga flitiga elever överlag. Kausalitet måste skiljas från korrelation.

Som vanligt när det gäller invandrare, krav och så vidare tar man i det med tång alternativt är tyst eller protesterar högljutt. Vi får ser hur detta går.

UPPDATERING:
Nu har tydligen Fp:s ledning sågat förslaget. Skärpt spåk-krav i repris, kanske?
En gammal intressant omröstning på SvD. 80% mot flerspråskundervisning.



12 kommentarer:

Vaskarn sa...

Det vore intressant med någon sorts belägg för påståendet att "undervisning på modersmålet endast leder till att eleverna lär sig sämre svenska".

Särskilt som den forskning som bedrivs så sällsynt entydigt visar att det är precis tvärtom.

Hemlige sa...

Eftersom matematiken kom hit fån arabiskan, så är det ju i stället rimligt att alla undervisning i matematik sker på arabiska, oavsett vad eleverna har för modersmål.

Karl A sa...

"Det vore intressant med någon sorts belägg för påståendet att "undervisning på modersmålet endast leder till att eleverna lär sig sämre svenska".

Särskilt som den forskning som bedrivs så sällsynt entydigt visar att det är precis tvärtom."

Om de inte övar matte på svenska torde det ju rimligen leda till att de är sämre på att förstå matte uttryckt på svenska liksom jag är sämre på matte uttryckt på engelska än svenska. Jag uttryckte mig nog otydligt.

Vidare är det försvagandet av svenskan och kostnaderna som jag mest motsätter mig. Naturligtvis leder undervisning på modersmål till bättre betyg, men nackdelarna talar emot.

"Eftersom matematiken kom hit fån arabiskan, så är det ju i stället rimligt att alla undervisning i matematik sker på arabiska, oavsett vad eleverna har för modersmål."
Du överdriver arabiskans betydelse något oerhört. Snarare borde man använda tyska, grekiska och engelska som undervisningsspråk i så fall, och många fackord kommer just från dessa språk.

Vaskarn sa...

Och om det vore så att matematikundervisning på modersmålet stärkte elevernas kunskaper i svenska?

Karl A sa...

Finns det belägg för det?

Frågan är i så fall om det är värt pengarna som lika gärna skulle kunna användas till alla elevers matematikundervisning eller svenskundervisning.

Vaskarn sa...

Det är så att säga det forskningen visar. Ett bra (och hyfsat lättläst) exempel på det är Lilian Nygren-Junkins utmärkta artikel på sidan 11 i Språkvård nummer 3/2006:

www.sprakradet.se/3173 (pdf)

När det gäller kostnaden vet jag lite om hur mycket det ena eller det andra kostar, men nog borde det vara en lönsam affär att integrera invandrare. Och det var väl också vad den här arbetsgruppen ville göra?

Karl A sa...

Ur pamfletten:
"Av det
materialet framkom, att de elever som sedan
första årskursen oavbrutet hade deltagit
i skolans hemspråksundervisning –
numera benämnt modersmålsundervisning
– uppvisade inte bara de bästa färdighet
färdigheterna
i förstaspråket utan även i svenska,
jämfört med dem som inte hade fått lika
mycket undervisning i sitt modersmål i
skolan."

Alltså: Ambitiösare elever uppvisar bättre resultat? Förvånande?

Vaskarn sa...

Det är nog bäst att du läser resten också.

Karl A sa...

Det har jag gjort också.


Jag tror vi missförstår varandra. Jag tycker att det är trevligt att föra en diskussion men jag har tyvärr inte tid nu.

Anonym sa...

Ursäkta om jag verkar spamma, men algebran är väl det enda som araber tillfört matematiken och matten är mig veterligt inte byggd arabisk grammatik, eller arabisk språklighet som skulle göra det lättare för arabisktalande att se logik eller rytm i det, eller vad nu Carl kan tänkas mena....

För miljöpartiets del handlar det om att eftersom matten är svår, så ska de har en förklaring på det språk de behärskar bäst, de behärskar inte svenskan som bekant, utan vi måste skapa parellella skolsystem, enligt mp, vilket är rent bedrövligt.

Lite snabbt googlade jag då min kära far som verkligen kan detta med matte inte svarade i telefon i arla morgonstund:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Matematikens_historia:_Tidsaxel



http://sv.wikipedia.org/wiki/Matematikens_historia

Anonym sa...

Hemlige anser menar jag, läste fel i hastigheten. Min far fick jag tag i och han har studerat matematik på universitetetsnivå, minst sagt, och han har aldrig heller hört annat än att vi fått våra siffror, tecknen från arabiskan, innan hade vi romerska siffror och system. Det låter så overkligt att araber lättare skulle klara matten eller att vi av ren artighet mot dem skulle undervisa på arabiska i Sverige som tack för något som hände för länge sedan.

Anonym sa...

Att slopa matematik på modersmålet lär inte stärka invandrarnas svenskautbildning. Svenska lär man sig från alla andra håll och kanter då man ändå bor i Sverige. Dessutom gynnas Sverige av flerspråkiga individer.

 
Creeper MediaCreeper