torsdag 5 mars 2009

De är sämst i skolan

I en intressant artikel i DN skriver de att Rinkebyskolan för ungefär dubbla anslaget per elev, 105 000 kr, mot tex Äppelvikskolan, som får 50 000 kr. Vidare går endast var annan elev från Rinkebyskolan ut med godkända betyg i nian, medan 96% av eleverna på Äppelvikskolan gör det.
På Hjulstaskolan och Husbyskolan får eleverna också lika stort stöd, men endast 30% går ut med godkända betyg. Alltså, trots att man öser pengar över dessa skolor, så ger de usla resultat. Vad det beror på är inte svårt att kommra fram till, även om skolverket drar sig för att säga det. Skolornas usla resultat beror på att det bara går invandrare eller barn till invandrare där. Det spelar ingen roll vilket stöd dessa skolor får för elevunderlaget omöjliggör normal skolverksamhet.
Varför presterar då invandrare så dåligt?
Det är fel att påstå att invandrare presterar dåligt i skolan då gruppen invandrare är mycket inhomogen. Likväl är det tydligt att icke-europeisk-ättade elever presterar mycket dåligt, oavsett vilka resurser som läggs på dem.


Här är en graf över andelen elever som klarat 9an med minst 30 betygspoäng på en skola och andelen elever med utländsk bakgrund på densamma skola. Varje cirkel motsvarar alltså en skola: (klicka för att förstora)
Det är kanske svårt för någon utan goda matematikkunskaper att utläsa något ur ovanstående graf, men det är lätt att se hur betygen sjunker ju fler med elever med utländsk bakgrund det är på skolan.
(Korrelationen mellan andel uppnådda betyg och andel utländsk bakgrund är -0,7 med p=0.000 [länk till uträkningarna])
Därtill så ger dåliga skolor som Rinkebyskolan eleverna högre betyg än de förtjänar, enligt en annan undersökning. Så den egentliga korrelationen mellan andel uppnådda betyg och andel utländsk bakgrund är mycket tydligare än -0.7.

Hur kommer det sig då att det är på det här viset? Varför har invandrartäta skolor sådana otroliga problem trots gigantiska anslag?
Jag tror att problemen kommer ur de kulturskillnader som trots allt finns. Föräldrarna till eleverna på de problemdrabbade skolorna är själva obildade och kan kanske inte ens läsa själva (tex är 30% alla irakier analfabeter) på sitt eget modersmål, allra minst på svenska. Därtill gror det ett förakt mot den svenska staten och systemet bland eleverna.
Allt detta har fått fortgå och fortgår allt jämt utan att någonting görs. Likväl fortsätter regering och riksdag med denna huvudlösa politik utan någon som helst eftertanke eller planering. Sverige behöver invandrare säger man, för att trygga välfärden, men vad skall dessa invandrare göra, om det inte ens klarar av att slutföra nian? Vad är tanken? Vem tänker? Varför gör inte de ansvariga något? Dagens politik är helt bisarr.

Tänk på det nästa gång du köper mat med 25% skatt och betalar med din lön som det är 50% skatt på. Vart går alla pengar kan man fråga sig. Svaret är enkelt. De går till statens huvudlösa runtirrande hönsgård, kommun riksdag och regering, där den sedan slängs i det bottenlösa träsk av utgifter staten befattat sig med, som bland annat Rinkebys högstadieskola.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är helt skjut att "integrationen" har tillåtits gå åt helvete på det sätt som gjorts.
Jag är gymnasielärare, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att arbeta på dessa skolor. Eleverna visar varken respekt för varandra, lärarna, eller samhället. Hur skall man kunna lära ut till sådana elever?
De flesta svenskar och elever med ambitioner drar sig till innerstaden och finare skolor. Kvar blir de utan ambitioner och utan framtid.

/S

sluta curla föräldrar och barn sa...

Ja detta stämmer och därför vill jag ställa frågan var kommer elevernas nedvärderande attityd från? Från familjen. Det är i familjen som värderingar skapas. Jag tror det är dags att föräldrar till elever som går i invandratäta skolor börja ta sitt ansvar, skämmas lite och kanske vakna upp och ställa sig frågan om han/hon vill arbeta med denna brist på respekt. Kanske skulle det bli en förändring om föräldrar var tvungna att börja betala avgift för den extra undervisning som behövs när deras dotter/son inte klarar att få godkänt i såväl grundskolan som gymnasiet. Dessa elever, ja alla elever kostar ju skattepengar och då vill inte jag som skattebetalare betala för någon som misssköter sig så illa. Det är nämligen missskötsel det handlar om. På gymnasiet dras studiepengen in om eleven misssköter närvaron. En avcgift bore införas därför att det är tröttsamt att läsa att det skulel bero på läraren. Föräldrar ska hjälpa sina barn att lyckas i skolan och klarar de inte det så får de väl betala för det.

Varför i himlemns namn ska jag genom att betala skatt ge människor pengar för att de ska gå en sfi kurs som inte kostar dem någonting alls och dessutom - hör och häpna - som de få betalt för under tiden. Det är dags att ställa krav på dessa elever och deras föräldrar och sluta gnälla påp lärare. Det är absurt att gnälla på en lärare. Då har man ingen som helst kännedom om hur en lärare arbetar, vad ett kalssrum är, hur undervisning går till eller hur ett schema för en elev ser ut. Då tror man att en klärare har arbetstid att ringa efter vissa elever, ha samtal med alla 25 elever efter varje lektion och inför dessa.

 
Creeper MediaCreeper