tisdag 27 januari 2009

Å ve! Varför röstade jag in pacifister i riksdagen?

Jag satte bokstavligen frukostfilen i halsen i morse när jag läste SvD. En tredjedel av försvaret skall läggas ned. Alltså, ytterligare en tredjedel. Vi skall nu ha 7 bataljoner till försvaret av hela Sverige. Ca 5600 man. Sju bataljoner, till ungefär samma kostnad som vi i början av 90-talet kunde mobilisera 600 000 man. Allvarligt talat, vad håller de på med? Hur kan politiken föras på ett så dåligt sätt att man med en egentligen gigantisk budget inte kan producera mer än 7 bataljoner?
Jag gjorde lumpen nyligen och jag är inte imponerad av försvarets kvalitet. Soldaterna och officerarna är i grunden bra, men för lite resurser ges till kärnverksamheten, väpnad strid, och för mycket resurser ges till lull-lull, idioti och trams. Problemen i försvarsmakten beror av den politiska styrningen. Politiker som med gränslös bottenlös vettlös försvarslös pretentiös inkompetens verkligen ser till att vi inte kan försvars våra gränser.

Det är inte svårt att vara försvarsminster, Tolgfors! Jag skall nu ge dig ett tips på exakt hur du skall göra:

-"ÖB!"
-"Ja, ministern!"
-"Orientering! Sverige kan inte försvaras.
Fiendeläge!
Öst.
Beslut! Försvarsmakten skall årligen producera 25 manöverbataljoner som sätts i reserven. Repmånad var 5e år.
Order! Du ser till att detta sker med anslagen budget.
Frågor?"
-"Kan vi lägga allt flum åt sidan, ministern?"
-"Ja. Framåt!"

Suck...Hur kan man misslyckas?


"Gud och soldaten vörda vi,
när tider av fasa de står oss bi.
Men när faran är borta och fyllda äro faten,
då glömma vi gud och förakta soldaten.
"

Inga kommentarer:

 
Creeper MediaCreeper