måndag 26 januari 2009

Genom att vara snäll vinner man inga krig

Man vinner inga krig genom att vara snäll. Det är kanske uppenbart för de flesta, även om många tyckare, i humanismens namn, ondgör sig över att det är så. Senast nu i Gaza.
Hamas skjuter raketer mot Israel. Israel anfaller Hamas och slår ut många av deras soldater och ledare. Därtill dör många civila palestinier.
Dessa tyckare anser att för få israeler dog i förhållande till antalet palestinier. 100 mot en, ungefär. Givetvis är det förfärligt med krig, men det betyder ju inte att israelerna skall lägga sig ned och dö och låta Hamas diktera villkoren.
Det som behöver göras måste göras och om då Hamas, som i fallet nu, gömmer sig bland palestinier, transporterar trupp i ambulanser och medvetet försöker höja antalet civila dödsoffer, visar det bara hur viktigt det är att Hamas bekämpas, för att det skall kunna bli fred i området. Hamas är bara en terrororganisation i mängden i Mellanöstern som flitigt ägnar sig åt att döda konkurrenter och icke-anhängare, när de inte skjuter mot Israel. Att visa något som helst stöd för en sådan organisation är direkt kontraproduktivt om en ömsesidig fred är något man vill uppnå.



En film om islam. Kanske något att vara vaksam mot?:





UPPDATERING:
Då vissa missförstår mig och blir upprörda:
Jag tycker GIVETVIS att det är förfärligt att palestinska barn dör. Hade jag fått välja hade vi alla hållit varandras händer sjungit "we shall overcame" och haft rosa fluffiga tofflor på oss.
Verkligheten är en annan. I verkligheten utnyttjar Hamas krasst Israels ovilja att döda civilister för att nå egen militärtaktisk fördel. Att sedan palestinska barn dör pga detta är förfärligt, men att lägga sig ned och låta skjutgalna Hamas diktera villkoren, är sämre både för palestinierna och israelerna och för de palestinska barnen!

18 kommentarer:

Jonathan sa...

Tack så mycket för att jag slapp skriva det själv. Håller helt med dig.

Unknown sa...

"Man vinner inga krig genom att vara snäll"
Nej.. Man vinner aldrig krig oavsett.. Krig har inget annat än förlorare oavsett hur du vänder på steken.. Krig är ALDRIG en lösning.

"Att visa något som helst stöd för en sådan organisation är direkt kontraproduktivt om en ömsesidig fred är något man vill uppnå."
Är det en ömsesidig fred man vi ha så är det inte rätt att gå in med trupper heller. Ömsesidig fred kan bara ske genom förhandling och inget annat. Den så kallade freden du får genom vapenmakt är för det första ensidig och dessutom är den baserad på ett hot om våld och hot om våld är ingen riktigt fred.

Jag försvarar inte Hamas men krig är ALDRIG en lösning

Unknown sa...

Tyvärr har du fel Daniel. Det är tom så att krig i vissa fall är bättre än inte krig.

Ta en titt i historien och inse att tex krig som andra världskriget inte var möjligt att lösa utan krig. I det fallet var det Europas ledares undfallenhet som orsakade det sjuka lidandet som hela kontinenten drabbades av.

Vad vill du att Israel ska göra? Riva sina bunkrar och ta bort varningsystemet för att det ska bli mer proportioneligt ? Ska Israelerna tvingas fortsätta leva under terrorhot?

S sa...

Jag hoppas att du är medveten om att du genom ditt blogg inlägg stödjer, eller har inget emot att det har dödats FYRA HUNDRA barn, oskyldiga barn. Kan du få en bild av 400 hundra döda barn? Jag får tårar bara av tänka mig en död unge.. Du sitter och gör det hela, att israel har dödat fyra hundra oskyldiga barn (+ kvinnor och andra oskyldiga civila).

Det är aldrig okej att döda, oavsett om det är israel eller palestina.

Sen förstår jag faktiskt inte varför du lagt en hat film om islam? Det här inget krig mellan judar och islam, utan israel och palestina..

Jag är jude och mina närmaste vänner är muslimer, jag kan säga att filmen du har lagt upp innehåller så mycket fel...

Karin sa...

Tack för upplysningen. Som kvinna är jag stolt och stark, har sett och läst FÖR mycket de senaste åren.De behandlar kvinnor sämre än hundar Har drabbats av någon slags "islamistfobi", något jag ALDRIG gjort förut, innan Rosengård, Fittja m.m Så nog vet JAG, hur jag ska rösta i riksdagsvalet om två år.

Ha det gott

S sa...

Användarstatistik för "Kristina"

På Blogger sedan 2009 januari
Profilvyer 2


De som fattar, de fattar.

Karl A sa...

"Jonathan sa...

Tack så mycket för att jag slapp skriva det själv. Håller helt med dig."

Tack för uppmuntran.

"Daniel sa...

"Man vinner inga krig genom att vara snäll"
Nej.. Man vinner aldrig krig oavsett.. Krig har inget annat än förlorare oavsett hur du vänder på steken.. Krig är ALDRIG en lösning."

Jag låter Oskar tala för mig.

"S sa...

Jag hoppas att du är medveten om har inget emot att det har dödats FYRA HUNDRA barn, ...
an säga att filmen du har lagt upp innehåller så mycket fel...
"

Tror du att jag gläds åt att oskyldiga palestinska barn dör? Jag tycker GIVETVIS att det är förfärligt. Hade jag fått välja hade vi alla hållit varandras händer sjungit "we shall overcame" och haft rosa fluffiga tofflor på oss.
Verkligheten är en annan. I verkligheten utnyttjar Hamas krasst Israels ovilja att döda civilister för att nå egen militärtaktisk fördel. Att sedan palestinska barn dör pga detta är förfärligt, men att lägga sig ned och låta Hamas diktera villkoren, är sämre både för palestinierna och israelerna.

Det är inte okej att döda. Men det är heller inte okej att vara passiv och låta folk lida. Ofta är det ett antingen eller-val man måste göra...


Sedan tycker jag filmen är relevant. Israel-Palestina-konflikten är mycket en religiös konflikt. I alla fall vill Hamas odyl få det till det.

Jag tror säkert du har många muslimska vänner. Det finns inget som hindrar muslimer från att kasta av sig islams ok.

Du som jude borde kanske oroa dig för de anti-semitiska strömningarna i det svenska samhället som kommer från just...muslimer (påhejjade av kommunister och nazister). Jag oroar mig för det.

Ha det bra!


"Kristina sa...

Tack för upplysningen. Som kvinna är jag stolt och stark, har sett och läst FÖR mycket de senaste åren.De behandlar kvinnor sämre än hundar Har drabbats av någon slags "islamistfobi", något jag ALDRIG gjort förut, innan Rosengård, Fittja m.m Så nog vet JAG, hur jag ska rösta i riksdagsvalet om två år.

Ha det gott"

Tack det samma.

S sa...

"I verkligheten utnyttjar Hamas krasst Israels ovilja att döda civilister för att nå egen militärtaktisk fördel."

Jag har växt upp i Israel, och varit på besök flera gånger under de senaste 7 åren då jag bott i Sverige, så jag tror nog jag kan med säkerhet säga att jag vet mer än dig när det gäller mitt folks vilja att döda civila.
Jag har tyvärr med egna ögon bevittnat hur våra soldater skjuter mot civila av INGEN ANLEDNING SOM HELST! Du tänker säkert att det måste varit "once in a time accident", men nej det var absolut inte once in a time grej, jag har sett så många civila palestinier dödas av ingen anledning, jag mår skit av det, jag drömmer om det nästan varje kväll, så snälla, jag uppskattar ditt engagemang för mitt folk, men snälla prata inte om något som du inte vet så mycket om.
Och en grej till, tro inte på allt du läser i tidningen/internet/TV.

Och när det gäller filmen, tycker inte du att filmen är lite för hatisk? och att det här är krig mellan oss judar och muslimer så är det inte sant, det är mellan israel och palestina, och du säger att Hamas vill betona det som religions krig, ja och? Hamas representerar inte alla muslimer eller islam, det borde du tänka på.


"Du som jude borde kanske oroa dig för de anti-semitiska strömningarna i det svenska samhället som kommer från just...muslimer (påhejjade av kommunister och nazister). Jag oroar mig för det."

Jag måste vara ärlig och jag hoppas att du inte tar åt dig, men jag oroar mig faktiskt för människor som dig, och inte för någon anti semitiska strömningar här i sverige (för jag har inte märkt något).
Jag bor i en förort där det är nästan bara muslimer och araber, jag har inte en enda gång haft problem med de, (är du chockad?) så jag fattar inte vad du pratar om.

Du kanske borde lägga ner ditt snack om antisemitism i sverige för du skapar något som inte finns.

och förresten, antisemitism innebär fientlighet mot semiter i allmänhet (till exempel även araber).

Unknown sa...

S
Jag förstår dina inlägg och motiveringar men en sak bör ju stå klart och det är att Hamas representerar palestinierna.

Det finns en kristallklar skillnad och det är skillnad i författning mellan de två aktörerna. Israel har en konstitution som bygger på en demokratisk process. Hamas konstitution som gäller för palestinierna bygger på Koranen och tolkningar gjorda på Koranen.

I tillägg har de även en inskriven agenda att Israel ska utplånas som stat. Denna delar de med ett antal omgivande arabländer.

Utifrån en sådan skillnad är denna konflikten helt och hållet omöjlig att lösa med mer än att endera parten gör avkall eller lägger sig.

Konflikten är så extremt komplicerad att den enda möjligheten är att renodla vad som faktisk kan utgöra en grund och det är:
ömsesidigt erkännande av de båda parternas rätt att existera i området som nation.

Innan detta sker så kommer palestinier och Israeler att dö om vartannat i en aldrig sinande ström.

Gällande kriget så undrar jag om det finns moderna exempel där civila inte kommit till skada. Det är ju själva resultatet av krig. Det är just förlusten och tragedin i att civila dör som gör det så outhärdligt och det kan väl inte viktas mot det ena eller andra. Det enda man kan bedöma är vad respektive sidas stridande part gör för att begränsa civila förluster och återigen så tycker det är en fundamental skillnad mellan Hamas och Israels taktik för detta.

mvh /F

S sa...

Det kanske de gör, har inte sagt emot det. Det jag försöker göra klart för Karl är att Hamas är långt för representanter till Islam.

"Gällande kriget så undrar jag om det finns moderna exempel där civila inte kommit till skada."
Det finns nog inga min vän, för att de moderna krigen handlar alltid om den starka och överlägsna ger sig på den mindre som inte kan försvara sig. Hamas kanske har några fjuttiga missiler, men vad har majoriteten av alla andra palestinska "soldater"? STENAR! Det är som att man tar nu dagens stridsteknik (alla målsökande missiler, pansarvagnar, flygplan som är snabbare än ljudet OSV) och krigar mot grott människor som kastar stenar.. förihelvete varför reagerar ingen? jag är jude och är från israel och jag reagerar, jag fattar inte hur blinda ni västerlänningar är och hur lättlurade lättpåverkade ni är av media. åk dit och kolla hur det ser ut innan ni sitter bekvämt bakom era datorer och tror ni vet något för ni vet inte ett skit.

och förresten, angående

"Konflikten är så extremt komplicerad att den enda möjligheten är att renodla vad som faktisk kan utgöra en grund och det är:
ömsesidigt erkännande av de båda parternas rätt att existera i området som nation."

en bild säger tusen ord, så här har du en bild som jag hoppas säger dig ett ord och inte tusen, för det räcker med ett ord, nämligen orättvist, eller kanske utplåning, välj själv.

http://www.nogw.com/images/wiping-off-map.jpg

Unknown sa...

Tack för svar:-)
Man kan bara konstatera att det är en enorm skada som sker på båda sidor och jag återvänder till den enkla men fundamentala förutsättningen som krävs: ömsesidighet.

Det som nu skett är ett helt oundvikligt och rent av naturligt när eskalering sker från stenkastning till raketer. Från blockad till invasion. Jag tror inte att vare sig Kassam eller Gradraketer upplevs som fjuttiga av gränsbefolkning på endera sidan mellan Israel och Gaza.

När du säger att du är jude och kommer från området och därmed kan bättre så känns det lite sunkigt. Jag som inte är jude skulle med samma argument säga att jag just därför förmår att mer objektivt kunna bedöma rätt och fel. Vilket jag nu inte hävdar (så slipper vi ta det). Sen var min hemvist eller jag kommer ifrån, är det verkligen relevant?

Jag granskar media mycket kritiskt och just därför har det varit svårt att bilda sig en uppfattning om vad som egentligen skett i Gaza under dessa veckor.

Det har inte funnits någon rapportering annat än den palestinska och den från IDF och där går ju åsikterna ganska vitt isär. Den mediala bilden har alltså strikt baserats på information från en sida: den palestinska och gissningsvis då styrt av Hamas. först nu börjar det komma nyanser och det är inte till Hamas fördel.

Jag håller med om att i stort så litar folk på massmedia och det är synd.

Den bild du länkat till säger ju just då bara någonting om perioden från 45 och framåt vilket den aktuella konflikten sannerligen inte begränsas till.
mvh /F

S sa...

Du säger:

"Man kan bara konstatera att det är en enorm skada som sker på båda sidor"

SvD, (fakta& siffror) säger:

"Under Gazakriget dödades nära 1300 palestinier (varav hundratals civila och cirka 400 barn) mot 13 israeler, varav tre civila. Professor Claes Sandgren tar diskussionen om proportionalitet längre bakåt i tiden:

–Under åtta år före vinterns konflikt har raketer från Gaza dödat 18 israeler. Det är i genomsnitt två dödsoffer per år. Men Israel dödade under de tre senaste åren före kriget, 2005–2008, 1250 palestinier i Gaza. "

Varför känns det sunkigt vännen? Du har bara varit här och det enda du får veta om vad som har hänt är vad MEDIA har VALT att visa dig. Jag var där, jag gick igenom allt, jag såg allt. så nej, det är fan inte sunkigt att påstå att jag kan och vet mer än dig.
Du kanske är kritisk till media, men den informationen du får är fortfarande plockat av media, så du får aldrig HELA sanningen.

Och vart du kommer ifrån är mycket mer än bara relevant, hade du åtminstone kommit från ett ställe där det funnits krig och orättvisor så skulle du förstå eller kunna få en bild av 400 döda barn, men tyvärr du kan inte, 400 döda barn är bara en siffra för dig.

Bilden jag länka till visar orättvisan som pågått "nu" i över 60 jävla år, om du vill ta tillbaka det ännu längre, så måste jag (även att det gör mig ont) erkänna att vi har fan inte rätt till det vi har idag, det vi har tagit från Palestina idag. och bara så du vet, om jag nu skulle sagt det här i israel, jag skulle förmodligen anses som en förrädare och kanske t.o.m blivit torterad.
Tro inte att det endast är min åsikt, att palestina inte är vårt land (vi har aldrig haft ett land), du borde läsa på lite mer, eller rättare mycket mer innan du ger dig in på något sånt. för det är mycket större än mig och dig, vi snackar om ett folk som kommer och påstår sig ha rätten till ett land..

Unknown sa...

S
Om du nu var där, hittar du verkligen ingen bättre källa än SvD? För så mycket vet jag. DE var inte där.

Tyvärr så verkar du tappat fattningen så jag väljer att avsluta för detta kommer inte leda till något konstruktivt alls.
mvh/F

S sa...

För det första, inlägget är kopplat till just den artikeln (där jag hämtade siffrorna ifrån.)

För det andra, wow! jag trodde du var lite smartare än det här... så du fokuserade bara på att jag tog ett urklipp från nyheten som inlägget handlar om och säger att jag tappat fattningen för det.. läste du inte resten av det jag skrev? eller kunde du bara inte komma med något bättre än att säga att jag tappat fattningen...

Sen förresten, vad vill du ha för källor? ska jag skicka bilder på döda barn och mammor? det är kanske sånt som nöjer dig, sånt som duger som källor för dig, men tyvärr jag kunde inte ta fram min kamera och ta bilder på sånt...

Du kanske har missuppfattat (vilket jag nu inte blir chockad över) men jag har inte varit där nu nyligen, utan sist var det typ första kvartalet av 2008, ungefär ett år sen. det va då och alla de gångerna innan jag besökte israel, det va då jag fick se alla orättvisor som araberna där får gå igenom.

Jag hoppas att din lilla hjärna förstår nu vad jag pratar om, men det spelar ingen roll, den är inställd på vad media har lärt dig, och det är att hata muslimer/araber. Du som var kritisk till media och det de kommer med.

Unknown sa...

S
Bara ett förtydligande:
Min reaktion på ditt resonemang och fattning var att du uppenbarligen inte verkar kunna diskutera utan att ditt frustration och ilska övergår i utlåtande och antagande om mig som person och den konsultationen behöver jag inte.

Jag bryr mig ärligen om vad som sker i omvärlden och jag jobbar med internationella utvecklingsprojekt dagligen så jag betackar mig för småaktiga påhopp, när det nu är en svår konflikt som även skapar motsättningar i små länder som Sverige om vem som har rätt och fel.

Jag har inte på något sätt pekat finger mot vare sig muslimer eller araber (var hittar du det i min text eller är det en tolkning?).

Däremot är jag mycket tveksam till en konstitution och regelverk som är grundat på en religiös ideologi och en konstitution som tar avstamp i en religiös skrift.

Vi ser och har sett hur religiös författning som står över demokratibegreppet skapar konflikt efter konflikt. Det faktum att Hamas inte kan erkänna Israel som stat kan inte grundas vare sig i historisk hävd eller anspråk på territorium. Det är nu, idag, som den konflikten måste lösas. Kan inte Hamas komma till förhandlingsbordet med viljan och möjligheten att erkänna Israel så finns det inget att förhandla om.
precis så enkelt är det.

Sen kan du hänvisa till vilket media du vill i vilket syfte du än har.

MEN om du vill ha något som skulle kunna lasta araber och även muslimer så föreslår jag att du kikar närmre på konflikten i Darfur.
mvh /Fredrik

Karl A sa...

"Kan inte Hamas komma till förhandlingsbordet med viljan och möjligheten att erkänna Israel så finns det inget att förhandla om.
precis så enkelt är det."
Givetvis är det så. Sedan kommer Hamas visa bilder på döda kvinnor och barn för allt de har och skylla på Israel. Ingen fred kommer uppnås sålänge Hamas ser kriget med Israel som målet.
Att Israel skulle ha något intresse i Gaza, en grushög full med fientligt inställda araber, är absurd.


Det enda var väll några ortodoxa judar som tyckte att det var en bra idé att bosätta sig i Gaza:
http://en.wikipedia.org/wiki/Population_statistics_for_Israeli_Gaza_Strip_settlements

S sa...

okej fredrik, då förstår jag vad du menade..
du har rätt måste jag säga, jag blir frustrerad och arg när jag ser sånt hända och ingen reagerar, alla tycker hela tiden att allt vi i israel gör är rätt och jag är trött på det för det är orättvist. jag ber om ursäkt ifall du på något sätt tog åt dig, jag lät min ilska och hat för den orättvisa världen vi lever i gå ut över dig i någon obetydlig blogg och i en diskussion som flera miljoner människor haft utan att det lett till något alls. det är också en sak som jag är trött på.

Folk ser inte människor som bara människor längre, utan man är muslim, svart, indier, ryss osv.
och just nu är det fokus med alla olika sätt på de extremist grupperna inom islam, (som är en minoritet), man försöker på alla olika sätt att få folk och hata muslimer, ALLA muslimer.. och det är just det som har lett till att det är inte så många som bryr sig om de 400 barnen som har dött, eller kvinnorna och mammorna som har dött, bara för att de är muslimer. Hur sjukt låter det?

Föreställ dig bara om det var tvärttom, att det va 1300 av oss israeliter som hade dött, och bara 13 muslimer/araber.. det är alltså tusen gånger mer.. skulle världen reagerat så som den gjort idag?

Unknown sa...

S
TACK
Du har helt rätt i att dessa diskussioner inte leder någon vart nu, men på sikt så är det utveckling av det samtida medvetandet.

Det är när en part försöker revolutionera en process som det alltid är något eller någon som måste offras. Det är priset man får betala för snabb förändring.

Idag ser och hör jag många som pratar om revolution i stort och i smått men väldigt få kan föreställa sig vad för effekt det resulterar i.

All snabb och våldsam förändringsprocess grundar sig i ilska, frustration och hat och är ofta lätt att förstå och mycket svår att motverka.

Det som göra Gaza konflikten så svår för de som INTE bor eller verkar i området är den så fundamentala krocken mellan två, på pappret, olika kulturer. (rätta mig om jag har fel) men det är i botten en kulturell och religiös konflikt med en del territoriell problematik inblandad. Jag tycker inte heller att man ska bortse från den inblandning som sker på båda sidor från andra stater.

Det är därför jag säger att så länge inte båda parter, oavsett kulturell eller religiös hemvist är inställda på att acceptera varandra så kommer och kan det inte bli fred.

Det är alltid de civila som lider störst skada. I Gaza nu så har barn dödats och det är en avgrundsdjup sorg, bortom all förståelse men detta är inte ett solitärt angreppskrig om tex. territorium. Det vet alla och det är dessutom en av grunderna till Hamas existens.

Det jag försvarar är Israels rätt att existera och jag kan inte på något sätt se en annan lösning än att de är tvungna att göra något och det de gör kan inte heller sägas vara rätt, bara oundvikligt.

På samma sätt har Palestinierna en självklar rätt till sin stat men det bildandet kan inte grundas på ruinerna av en annan stat. Inte 2009.

mvh /F

 
Creeper MediaCreeper